Potrivit Organizației Mondiale a Sănătății (OMS), marketingul produselor alimentare nesănătoase și a băuturilor nonalcoolice, pe care le promovează anumite mărci, este legat de comportamentele alimentare ale copiilor și, prin urmare, de obezitatea infantilă. Marketingul pentru alimente nesănătoase rămâne o problemă majoră de sănătate publică la nivel mondial.

Obezitatea infantilă este într-o creștere alarmantă, atât la nivel european cât și mondial.

Prin stabilirea profilului nutrițional al alinentelor, noul ghid OMS/NPM permite clasificarea produselor alimentare pentru a determina dacă sunt suficient de sănătoase pentru a fi făcute consumate de copii.

Acest profil poate fi folosit de factorii de decizie pentru a dezvolta politici de îmbunătățiere a calitatății nutriționale generale a dietelor și pentru a sprijini inițiativele de monitorizare a acestora, reducând astfel presiunea asupra copiilor și asigurând promovarea unor diete mai sănătoase pentru a reduce riscurile bolilor netransmisibile (BNT).

Europe Nutrient Profile Model (NPM) actualizat a fost testat de 13 state membre ale OMS și modificat pentru a reflecta progresele științei și schimbările în mediile politice și alimentare de la dezvoltarea modelului original în 2015.

Așa numitele “gustări sănătoase” nu sunt întotdeaunacele mai bune alegeri. Dietele nesănătoase sunt o cauză principală de morbiditate și mortalitate în Regiunea Europeană a OMS și au un impact semnificativ asupra obezității și a supraponderalității. În 46 din cele 53 de țări ale regiunii, mai mult de 50% din populație și 1 din 3 copii trăiesc cu supraponderali sau obezitate.

Obezitatea infantilă cel mai probabil se va dezvolta până la vârsta adultă, ceea ce îi expune pe copii la riscul de a dezvolta diabet, cancer și alte boli netransmisible. Bolile cardiovasculare, diabetul și cancerul se numără printre bolile legate de dietele cu niveluri ridicate de grăsimi saturate, acizi grași trans, zaharuri libere sau sare. Copiii și adolescenții sunt deosebit de vulnerabili la marketingulalimentelor prin orice canal – de la televiziune la jocuri video online până la rețelele sociale.

Astfel de reclame pot viza copiii cu vârsta de 3 ani și peste, ceea ce face esențială să existe linii directoare cuprinzătoare și clare cu privire la tipurile de produse alimentare care pot fi comercializate copiilor. Deoarece profilarea nutrienților permite clasificarea alimentelor, factorii de decizie o pot folosi pentru a restricționa tehnicile de promovare neadecvate care vizează direct copiii.

Numai în Regiunea Europeană, dietele nesănătoase cauzează peste 1 milion de decese în fiecare an!

Actualizarea ghidului NPM este unul dintre instrumentele OMS/Europa care urmăresc să abordeze povara mare a bolilor netransmisibile cauzată de dietele nesănătoase în multe țări din regiune. A fost dezvoltat în colaborare cu Prof. Mike Rayner de la Universitatea din Oxford (Regatul Unit) și cu sprijinul acțiunii comune Best-ReMaP a Uniunii Europene (Healthy Food for a Healthy Future).

 

Material preluat și tradus de pe: https://www.who.int/europe/news/item/14-03-2023-new-who-guidelines-aim-to-protect-children-from-unhealthy-food-marketing.

Noul ghid pe: https://www.despreobezitate.ro/wp-content/uploads/2023/03/WHO-EURO-2023-6894-46660-68492-eng.pdf.