Invitata webinarului „Calitatea procesului de îngrijire și siguranța pacientului”, parte a programului AM360: Managementul Integrat al Asistenței Medicale, a fost As. med. dr. Cristina Chiriac, care a împărtășit perspective valoroase din vasta sa experiență.

Dr. Cristina Chiriac este Asistent medical șef la Spitalul Clinic Județean de Urgență “Sf. Spiridon” din Iași și Evaluator servicii medicale în cadrul Autorității Naționale de Management al Calității în Sănătate (ANMCS).

Calitatea procesului de îngrijire

„Procesul de îngrijire este o activitate, o metodă științifică, complexă, dinamică, ciclică și organizată, în care pacientul este evaluat în mod holistic și în care acordarea îngrijirilor se face etapizat, iar evaluarea acestor îngrijiri este tot etapizată, rezolvând o problemă actuală sau potențială a pacientului”, explică Dr. Cristina Chiriac

Calitatea din cadrul procesului de îngrijire poate contribui la eficiența sistemului, la reducerea erorilor, la gestionarea facilă a resursei umane, la reducerea cheltuielilor, la satisfacția pacientului, pentru că este foarte importantă și satisfacția pacientului nostru.”

Dr. Chiriac subliniază importanța încrederii în relația asistent medical-pacient: „Pacientul vine și își încredințează sănătatea, viața pe mâinile personalului medical și este important să se simtă înțeles, ascultat, valorizat, să simtă că el este cel mai important în acel moment. Dacă noi îi acordăm timpul nostru, pacientul capătă încredere.”

De asemenea, un alt aspect important este reprezentat de colaborarea interdisciplinară a profesioniștilor din domeniul medical: „[…] Astfel, pacienții beneficiază de o expertiză combinată și rezultate îmbunătățite. Pacientul este satisfăcut în momentul în care pleacă din spital cu niște rezultate pozitive,  îmbunătățite. Chiar dacă este staționar, el trebuie să își cunoască foarte clar tratamentul și conduita terapeutică și medicală.”

Ce înseamnă siguranță în spital, siguranța pacientului?  

„În primul rând, evitarea sau prevenirea infecțiilor asociate asistenței medicale (nosocomiale), despre care s-a tot vorbit de-a lungul timpului; acel spălat pe mâini, acel dezinfectant sunt lucruri aparent banale, dar foarte importante în transmiterea infecției nosocomiale”.

În continuare, Dr. Chiriac a identificat anumite elemente ale siguranței pacientului: Îmbunătățirea comunicării cu pacientul este un element de siguranță. Altul este identificarea corectă a pacienților, iar în acest sens s-au luat măsuri în spitale prin implementarea unor proceduri privind dubla identificarea pacientului, adică identificarea în spitale se face și prin altă metodă în afară de a discuta cu pacientul și de a-i adresa întrebări.”

„Asigurarea unei îngrijiri medicale de calitate este o responsabilitate comună.”

„Asistentul medical își petrece cel mai mult timp în preajma bolnavului și el este acolo cel mai activ la nevoile pacientului. Abordarea holistica a pacientului în echipe multidisciplinare, calitatea procesului de îngrijire și a activității de nursing este o garanție atentă a calității actului medical, a satisfacției pacientului și a siguranței acestuia”, a concluzionat Cristina Chiriac.

***

Webinarul „Calitatea procesului de îngrijire și siguranța pacientului”, parte a programului AM360: Managementul Integrat al Asistenței Medicale, a fost organizat în cadrul platformei EventsMax.ro.

Programul AM360: Managementul Integrat al Asistenței Medicale este un program dezvoltat de Oameni și Companii și reprezintă un angajament pentru dezvoltarea continuă a practicilor de management și calitate în asistența medicală din România. Acest webinar marchează începutul unei serii de evenimente care vor aduce contribuții semnificative la dezvoltarea și îmbunătățirea domeniului.