Prevenția primordială și cea primară asigură starea de sănătate, amână momentul de apariție a bolilor, fiind esențiale; restul tipurilor de prevenție se adresează pacientului care are deja boala și intervențiile au ca scop depistarea precoce și întârzierea apariției complicațiilor. Este părerea exprimată pentru MedicalManager.ro de dr. Daciana Toma, Secretar, Societatea Națională de Medicina Familiei (SNMF).
”Teoretic, prevenția este importantă pentru toată lumea, indiferent că e pacient sau profesionist. Practic, așteptările și intervențiile diferă substanțial. Și poate am putea să înțelegem aceste diferențe, dacă le-am solicita celor implicați să definească prevenția. Apoi asteptările vis-à-vis de prevenție. Fiecare are așteptări, în funcție de ceea ce înțelege prin prevenție și ceea ce cunoaște despre conținutul acesteia. Ca medic de familie, consider că sunt esențiale prevenția primordială și cea primară”, a explicat dr. Toma.
Potrivit acesteia, pentru a putea avea o prevenție în concordanță cu recomandările din domeniu, ar trebui: să se facă educația populației generale, indiferent de vârstă, cu privire la ceea ce presupune un stil de viață sănătos, cu evitarea factorilor de risc, și, desigur, controale periodice pentru evaluarea stării de sănătate; să existe un pachet clar definit de măsuri necesare pentru prevenirea, respectiv depistarea precoce a îmbolnăvirilor, pachet cunoscut și respectat de toți medicii din sistem; să existe mecanisme care să oblige pacienții cunoscuți cu boli cronice să facă periodic controalele medicale necesare și să existe un control riguros al informațiilor furnizate de media, inclusiv în ceea ce privește reclama la farmacii și reclama la diferite suplimente alimentare.
Chestionată în legătură cu posibilitatea ca rețeaua de 2,5 milioane de abonați medical să fie o platformă ideală pentru derularea unor programe de educație și prevenție, dr. Daciana Toma a spus: ”Teoretic da, practic nu. Cel puțin din două motive. În primul rând, pacienții care au abonament consideră că accesul la serviciile medicale cât mai sofisticate și diversificate constituie un drept câștigat prin pachetul salarial, iar acest lucru chiar dacă aparent pare a fi garantul unei mai bune supravegheri a stării de sănătate, în fapt, generează abuzul de servicii medicale și investigații, efectuate în mod nejustificat. Aceste aspecte, dincolo de faptul că nu reprezintă o supraveghere sistematică, documentată științific a stării de sănătate, are elemente care duc cu gândul la nevoia implementării prevenției cuaternare. În al doilea rând, profesioniștii din serviciile medicale private care funcționează pe bază de abonament au ca obiectiv principal, nu neaparat declarat, realizarea a cât mai multor consultații, la cât mai multe specialități. Aceasta situație, de departe, nu va realiza o educație corectă pentru sănătate a populației, ci, mai degrabă, o îngrijorare care să determine abonatul să solicite cât mai frecvent serviciile clinicii și să cheltuiască pentru servicii neincluse în abonament. Considerați că interesul clinicii respective este ca pacienții să fie educați și evaluați de MF/MG și să fie rechemați la control peste 3 ani? Credeți că interesele unor astfel de clinici sunt în conccordanță cu recomandările medicale bazate pe dovezi?”
Context
În România sunt, în prezent, peste un 2,5 milioane de abonamente medicale. În cele peste două decenii de la introducerea sistemului de abonamente medicale pe piața serviciilor private de sănătate din țara noastră, numărul abonaților a crescut în fiecare an. A devenit mai simplu pentru români să aibă grijă de sănătatea lor și după ce s-a stabilit că abonamentele la servicii medicale sunt deductibile, în limita a 400 de euro/persoană/an. Acest beneficiu fiscal se aplică în egală măsură abonamentelor corporate, oferite de companii angajaților, dar și abonamentelor individuale, pentru persoane fizice. Astfel, abonamentele medicale suportate de angajator nu mai sunt considerate beneficii în natură, supuse aplicării impozitului pe venitul din salarii și a contribuțiilor de asigurări sociale, în limita unei sume anuale de 400 de euro/persoană.
Considerând educatia si prevenția ca fiind primii pasi spre sănătate, clinicile private caută să ofere continuu soluții personalizate de prevenție și tratament, atât pentru marile companii, cât și pentru IMM-uri sau pentru abonații individuali. Plecând de la realitatea că fiecare abonat are nevoi și cerințe medicale diferite, privații din sănătate își propun să joace rolul de consultant personal de sănătate, care are expertiza și echipa necesară pentru a oferi cele mai bune recomandări. Pachetele de prevenție oferă: îngrijire medicală primară de calitate, acces continuu și nerestricționat, istoric medical monitorizat, acces la un sistem medical integrat, dezvoltarea sistemului de sănătate și soluții medicale personalizate. Posibilitatea de a fi în contact permanent cu abonații, într-un sistem organizat și administrat de specialiști în domeniul medical, face din sistemul de abonati la servicii medicale o platformă extrem de eficientă pentru a implementa programe de educație și prevenție medicală, cu suportul operatorilor private, care administrează aceste abonamente.