Prof. Dr. Doina Catrinoiu: Tratamentul și țintele terapeutice sunt personalizate atunci când este vorba de un pacient cu diabet

Prof. Dr. Doina Catrinoiu, medic șef la Clinica medicală 1 din cadrul Spitalului Clinic Județean de Urgență ”Sf. Apostol Andrei” din Constanța și cadru didactic la Facultatea de Medicină din cadrul Universității ”Ovidius” din Constanța, a detaliat într-un interviu acordat portalului RoDiabet.ro specificul și particularitățile unei vizite la medicul diabetolog.

“Primul lucru pe care îl întrebăm pe pacient, în momentul în care intră în cabinet, este dacă are cardul de sănătate, pentru că nu putem să facem un consult medical și să îl finalizăm prin eliberarea unei rețete, dacă nu avem cardul. În al doilea rând, cred că pacientul ar trebui să se pregătească cu întrebări pentru medic. Eu sunt foarte bucuroasă când pacienții mă întreabă și am observat că ei au o reținere în acest sens de teama de a nu deranja, de a nu părea că nu cunosc problemele diabetului, dar eu întotdeauna îi încurajez să mă întrebe. Consider că ar trebui să vină cu temele făcute de acasă în ceea ce privește nelămuririle lor legate de boală în general”, afirmă Prof. Dr. Doina Catrinoiu.

Un pacient nou descoperit primește, într-un interval de timp relativ scurt, foarte multe informații”

Potrivit acesteia, fiecare consult în parte se diferențiază de celelalte, mai ales în cazul pacientului nou descoperit cu diabet, aflat la întâiul contact cu medicul diabetolog. “Prima vizită pe care o face pacientul atunci când este descoperit cu diabet implică mai mult timp, mai multă atenție, pentru că trebuie să se stabilească o relație între medic și pacient, pentru ca lucrurile pe viitor să meargă bine. De aceea, la pacientul nou descoperit noi facem întotdeauna un plan în așa fel încât să le explicăm pas cu pas ce înseamnă diabetul, ce au de făcut, la ce să se aștepte”. Una dintre problemele identificate de interlocutoarea noastră este că un pacient nou descoperit primește, într-un interval de timp relativ scurt, foarte multe informații și evident nu va fi capabil să înglobeze toate aceste informații de la prima vizită.

“De aceea, la vizita următoare reluăm o parte dintre probleme pe care le discutăm cu pacienții și acesta este momentul în care eu îi încurajez ca atunci când au o nelămurire și doresc să ne adreseze o întrebare, să-și noteze, iar la consultul următor să vină cu notițele pentru ca să discutăm fix pe problemele care îi interesează. Cerințele noastre sunt evident legate de ceea ce înseamnă în primul rând control metabolic, deci ei ar trebui să vină cu glucometrul pentru ca noi să vedem în diverse momente ale ale zilei ce se întâmplă și ne ajută foarte mult, pentru că pacientul trebuie să-și gestioneze singur problemele care pot apărea”, explică Prof. Dr. Doina Catrinoiu.

Este foarte important ca pacientul să știe atunci când are o problemă legată de glicemie ce atitudine trebuie să adopte și că oferă un ajutor importand medicului dacă vine cu glucometrul.

“Noi ne putem dori mai mult de la un pacient, față de ce și-ar putea dori pacientul respectiv sau medicul său de familie”

“O a doua problemă este cu analizele periodice pe care le fac pacienții. Este important să vedem și noi buletinele de analiză, pentru că sunt foarte mulți pacienți care vin și ne spun am făcut analizele și sunt normale. Normalul poate să fie diferit pentru un medic diabetolog, pentru un medic de familie și pentru un pacient. Și spun asta pentru că tratamentul și țintele terapeutice sunt personalizate pentru un pacient cu diabet. Noi ne putem dori mai mult, legat de profilul lipidic sau valorile tensionale față de ce și-ar putea dori pacientul respectiv sau medicul său de familie”, afirmă cadrul universitar constănțean.

Este important ca pacientul să vină cu buletinul de analize sau cu orice consult medical care a fost efectuat în perioada de la ultima vizită până la vizita prezentă. “Aș zice mai degrabă pacientul trebuie să fie pregătit pentru această vizită decât medicul. Problemele sunt foarte diverse și n-aș putea să fac un șablon. Spuneam că tratamentul este personalizat. Sunt pacienți care au probleme legate de picior diabetic. Noi insistăm mult pe ceea ce înseamnă controlul pe care ar trebui s il faca pacienții la domiciliu, dar de cele mai multe ori lucrurile astea nu par foarte importante pentru ei și de aceea cred că trebuie să insistăm. La pacienții care au hipertensiune insistăm pe monitorizarea tensiunii arteriale, la fel cum o facem și pentru monitorizarea glicemiei. În felul acesta ne creăm o imagine de ansamblu și știm ce recomandări de tratament să facem sau de ce colaborari interdisciplinare avem nevoie pentru gestionarea corecta a fiecarui pacient”, conchide Prof. Dr. Doina Catrinoiu.

 

Prof. Dr. Doina Catrinoiu este Medic Șef la Clinica Medicină Internă 1 a Spitalul Clinic Județean de Urgență din Constanța și Profesor Universitar la disciplinele Diabet – Nutriție și Dietetică și Boli Metabolice la Facultatea de Medicină a Universității Ovidius din Constanța. Doamna prof. dr. Catrinoiu este membru în Comitetul Executiv al Diabetes and Cardiovascular Disease EASD Study Group și membru în numeroase asociații profesionale naționale și internaționale.

Comunitatea Rodiabet adună la un loc medici diabetologi și diverse specialități asociate, asociații de pacienți și organizații publice sau private interesate de impactul diabetului în societate. Comunitatea se întâlnește periodic și există diverse oportunități de implicare în activități, pentru cei interesați. De pe platforma Rodiabet pleacă săptămânal o selecție a celor mai importante știri postate, sub forma newsletterului Rodiabet, la care vă puteți abona în mod gratuit aici: https://www.rodiabet.ro/newsletter/.