„Cred că cel mai important lucru este ca noi, medicii, să ne asigurăm că pacientul din fața noastră poate să ne pună orice fel de întrebare și că nu este sancționat pentru acest lucru”, a declarat Prof. Dr. Cătălina PoianăPreședintele Colegiului Medicilor din Municipiul București (CMMB), în cadrul webinarului CRED în Medicină: Dreptul pacienților la Comunicare, Respect, Etică și Demnitatedesfășurat pe 14 decembrie, pe ZOOM. Prof. Univ. Dr. Cătălina Poiană este medic primar endocrinolog, Șef al Disciplinei Endocrinologie la Institutul National de Endocrinologie „C.I. Parhon” București. De asemenea, Prof. Dr. Cătălina Poiană este este prorector în cadrul Universității de Medicină și Farmacie „Carol Davila” din București. În prima parte a intervenției, Prof. Dr. Cătălina Poiană a prezentat rezultatele unui chestionar realizat de către CMMB cu scopul de a evalua relația medic-pacient. Chestionarele au fost completate atât de medici (279), cât și de pacienți (177). Chestionarul adresat medicilor a arătat următoarele:

  • Majoritatea medicilor consideră că au o relație bună și foarte bună cu pacienții, iar comunicarea medic-pacient este considerată de către medici ca fiind foarte importantă;
  • Încrederea medicului în pacient este foarte importantă, precum și pregătirea profesională a medicului;
  • 49% dintre medici consideră că foarte mult din reușita terapeutică a unui act medical se poate atribui unei bune relații medic-pacient;
  • Marea majoritate a medicilor aduc în atenție lipsa încrederii și a respectului pe care o manifestă pacientul;
  • Medicii consideră că încrederea, comunicarea și empatia sunt cele mai importante în relația medic-pacient;
  • Majoritatea medicilor sunt de părere că este foarte important să participe la cursuri de comunicare cu pacientul și că trebuie să își îmbunătățească comunicarea, empatia, respectul și încrederea față de pacient.

Alte provocări identificate de medici se referă la partea de informare a pacienților, care este insuficientă și nu redă astfel încrederea necesară pacienților. Acest fapt poate conduce la diagnostice sau informații de pe internet sau recurgerea chiar la automedicație. Chestionarul adresat pacienților prezintă următoarele concluzii:

  • 49% dintre pacienți consideră relația medic-pacient ca fiind una foarte bună;
  • Pacientul consideră comunicarea și pregătirea profesională a medicului ca fiind aspecte foarte importante;
  • Printre problemele identificate de pacient în relația cu medicul sunt menționate: timpul prea scurt alocat pacientului, gradul de implicare redus al medicului și lipsa explicaților pe înțelesul pacientului. 

„Rezultatele ambelor chestionare evidențiază comunicarea ca fiind elementul cel mai important, care trebuie ameliorat în relația medic-pacient. Pacientul are nevoie, dincolo de înțelegere, de empatie și de explicații pe măsura înțelegerii unor boli care uneori sunt foarte complicate”, menționează președintele Colegiului Medicilor din Municipiul București. În continuare, Prof. Dr. Cătălina Poiană a prezentat în cadrul webinarului câteva aspecte legislative privind drepturile pacienților: Pacientul are dreptul și libertatea de a cere a doua opinie medicală pentru a se asigura că va lua decizia cea mai bună pentru diagnosticarea corectă și tratarea eficientă a bolii.” Când cer pacienții a doua părere medicală? A doua opinie medicală este cerută de pacienți atunci când:

  • sunt diagnosticați cu o boală rară, complexă sau severă, ce implică un șoc emoțional;
  • urmează să aibă o intervenție chirurgicală;
  • simptomele persistă în ciuda tratamentelor efectuate;
  • pacienții sunt într-o stare de negare;
  • comunicarea și interacționarea cu medicul curant sunt dificile.

„Motivațiile principale ale pacienților care solicită o a doua opinie medicală sunt legate de nevoia de certitudine, lipsa de încredere, nemulțumirea față de comunicare și/sau necesitatea unor informații mai personalizate. „Niciodată niciun medic nu ar trebui să se opună obținerii unei a doua opinii de către pacient.  Există o legislație foarte clară în ceea ce privește dreptul la o a doua opinie și se regăsește în Legea nr. 95/2006, în Legea 46/2003 și în Codul de deontologie medicală al Colegiului Medicilor din România”, a subliniat medicul. Concluzia Prof. Dr. Cătălina Poiană a readus în prim-plan una dintre valorile susținute de Programul „CRED în Medicină” și anume, comunicarea: „Profesionistul din domeniul medical trebuie să aibă abilități de comunicare și trebuie să se asigure că informația pe care o transmite pacientului este ușor de înțeles pentru o persoană care nu este de specialitate. „Ceea ce trebuie îmbunătățit în acest moment în România în ceea ce privește relația medic-pacient sunt abilitățile de comunicare și de relaționare interpersonală, pentru că este singura modalitate prin care putem diminua multe dintre problemele de comunicare cu pacienții.” ____ Webinarul „CRED în Medicină”: Dreptul pacienților la Comunicare, Respect, Etică și Demnitate a fost organizat în cadrul platformei EventsMax.ro, cu suportul Nord – Grupul Medical ProvitaProgramul „CRED în Medicină” susține și promovează standarde înalte de Comunicare, Respect, Etică și Demnitate în practica medicală. Pentru mai multe informații despre Program, vizitați www.credinmedicina.ro.