“Implementarea unor standarde ridicate în relaționarea dintre cadrele medicale și pacienți este esențială pentru asigurarea unei comunicări deschise, clare și empatice între profesioniștii din sănătate și cei care solicită îngrijire medicală. Respectul față de demnitatea pacienților reprezintă un fundament al eticii medicale și ar trebui să fie respectat în orice interacțiune între personalul medical și pacienți sau familiile acestora”, a declarat Dr. Vasile Cepoi, fost ministru al Sănătății și fost director general al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, cu ocazia dezbaterii Ziua Mondială a Siguranței Pacientului: repere / standarde internaționale în sănătate”, organizată pe 18 septembrie la de către Oameni și Companii, în cadrul Programului de Comunicare “Modernizarea Sistemului de Sănătate din România”.

Din postura de moderator al dezbaterii, Dr. Vasile Cepoi, a propus o prezentare ale cărei idei principale au făcut referire la modul cum se poate schimba focusul de la un model de guvernanță bazat pe controlul costurilor la unul concentrat pe calitatea îngrijirilor și managementul calității, respectiv la riscurile asociate îngrijirilor pacientului, ce nu vor putea fi niciodată eliminate complet.

În cadrul dezbaterii a fost lansat Programul CRED în Medicină – o inițiativă dedicată promovării și implementării unor standarde internaționale ridicate în ceea ce privește relaționarea dintre cadrele medicale și pacienți sau familiile acestora.

CRED este un acronim care reprezintă patru valori fundamentale în orice sistem de sănătate: Comunicare, Respect, Etică și Demnitate. Cei prezenți la dezbatere au concluzionat că aceste elemente sunt esențiale în furnizarea unei îngrijiri medicale de calitate și în stabilirea unei relații corecte și încrezătoare între profesioniștii din sănătate și pacienți. De asemenea, participanții au subliniat necesitatea formarii specifice în domeniul comunicării a personalului medical, începând cu perioada de pregătire profesională. Comunicarea deficitară este un factor de risc pentru siguranța pacientului.

“Standardele ridicate de comunicare presupun nu doar transmiterea informațiilor medicale, ci și ascultarea activă a preocupărilor și nevoilor pacienților, pentru a dezvolta o înțelegere profundă a situației lor. Etica profesională în relaționarea cu pacienții implică transparența în diagnosticare și tratament, precum și furnizarea de informații corecte și complete despre opțiunile de tratament disponibile. Implementarea unor standarde ridicate de comunicare și respect în relaționarea cu pacienții poate contribui la creșterea încrederii pacienților în sistemul medical și la îmbunătățirea rezultatelor tratamentelor”, a concluzionat Dr. Vasile Cepoi.