Serviciile de telemedicină, care nu se reduc doar la teleconsultație, ci includ și teleexpertiză, telepatologie și telemonitorizare, reprezentau o urgență în România, în opinia Președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, Adela Cojan, care a participat la cea de-a treia întâlnire a Comunității Asociațiilor de Pacienți CASPA.RO, organizată miercuri 9 decembrie, în format online. Tema a fost ”Telemedicina. Care sunt prevederile legale. Cum afecteaza telemedicina relația medic – pacient – Casa de Asigurări de Sănătate.”

”Se simțea nevoia implementării acestor servicii, de ceva timp, din cauza numărului redus de medici cu care am rămas în țară și care nu mai fac față solicitărilor. Este de salutat faptul că, prin OUG nr. 196, adoptată în noiembrie, au fost definite serviciile de telemedicină, noi deja implementaserăm teleconsultația, dar suntem extrem de interesați ca, în normele de aplicare a contractului cadru pentru anul următor, să introducem și alte servicii de telemedicină, pentru că aceasta nu înseamnă numai teleconsultația, înseamnă și teleexpertiză, telepatologie și telemonitorizare. Dacă pentru teleasistență și telepatologie, precum și pentru telexpertiză, este vorba despre comunicarea la distanță între doi medici, pentru a pune la punct un diagnostic sau pentru a primi-oferi între medici sfaturi ori o a doua opinie medicală, pentru teleconsultație și teleradiologie, Casei de Asigurări îi revine obligația de a le defini, din punctul de vedere a calității profesionale, al medicilor care vor acorda aceste servicii”, a explicat Adela Cojan.

Legislație adaptată, în vreme de pandemie

”Din cauza pandemiei, când au fost impuse măsuri restrictive, am repliat legislația aferentă sistemului de asigurări de sănătate, astfel încât să putem cuantifica, valida, să putem deconta aceste servicii acordate la distanță. Sunt în discuții cu Comisiile de specialitate ale Ministerului de Sănătate, pentru definirea acelor specialități, care vor intra în plus, pe lângă medicina de familie, despre care vreau să vă spun că a primit cu largă deschidere acest nou  mod de acodare a consultațiilor și cărora le mulțumesc că au acceptat și că într-adevăr, în momentul de față, pot reprezenta și reprezintă baza piramidei sistemului medical, fiind cel mai important sector sanitar, care a ajutat foarte mult, în perioda pandemiei, să degreveze multitudinea de cerințe și de nevoi medicale, cu care se confruntă asistența medicală spitalicească”, a mai spus Președintele CNAS.

Revoluție în medicină

În opinia acesteia, ”este revoluție în medicină, atât în ceea ce privește terapiile medicale, cât și în ceea ce privește diagnosticul, monitorizarea și aplicarea schemelor terapeutice”: ”Mă bucur că toată lumea de la nivelul factorilor decizionali a înțeles necesitatea implementării acestui nou segment de activitate, dar trebuie să fim atenți cum vom asigura calitatea actului medical, iar aici vom lucra cel mai mult cu Autoritatea Națională de Management al Calității în Sănătate. (…) Nu pot decât să îmi exprim angajamentul echipei care va lucra pentru implementarea acestui proiect, că ne vom apleca cu maximă atenție pentru definirea și cuantificarea acestor servicii, astfel încât ele să poată fi și raportate, recunoscute și validate de sistemul informatic al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate și de cel al Caselor Județene de Asigurări de Sănătate”.

Despre Caspa.ro

Caspa.ro este platforma digitală a Comunității Asociațiilor de Pacienți din România, un proiect dezvoltat din iunie 2015 de Oameni și Companii, cu susținerea partenerului principal, Alliance Healthcare România. Din septembrie 2017, comunitatea beneficiază de propria platformă digitală, unde se regăsesc proiectele, programele și toate inițiativele asociațiilor de pacienți.