81% dintre farmaciștii care au răspuns la sondajul realizat de Farmacia Viitorului susțin utilitatea organizării unei campanii pentru promovarea vaccinării antigripale.

Ministerul Sănătății desfășoară din luna august o campanie națională de informare și conștientizare asupra importanței vaccinării, sub sloganul „Știu, nu doar sper că o să fiu bine! Mă vaccinez!”.  Campania constă în promovarea a câte cinci spoturi audio și video, adaptate principalelor categorii de public: cel general, bebeluși, copii și adolescenți, vârsta a III-a, persoanele aflate în grupe de risc și se desfășoară în perioada august – octombrie 2023, dar rezultatele și vizibilitatea sa nu sunt dintre cele mai spectaculoase.

Mai mult, programul de vaccinare antigripală din acest an are unele modificări față de anii trecuți, dar acestea nu sunt promovate activ către publicul larg. Vaccinul poate fi acum ridicat direct din farmacii, pe baza reţetei emise de către medicii de familie, iar imunizarea se va putea face direct în farmaciile acreditate sau la medicii de familie. Foarte importantă este însă respectarea lanțului de frig în manipularea vaccinului, iar  publicul larg trebuie informat că dacă nu se vor vaccina imediat după ce au ridicat vaccinul, trebuie să-l transporte spre casă într-o geantă specială izotermă şi să-l depoziteze apoi în frigider la o temperatură de 2-8 grade Celsius. Efortul de comunicare și educația pacienților cu privire la modul de transport și stocare a vaccinului antigripal va fi din  nou în sarcina farmaciștilor.

Și nivelul de compensare este diferit în acest an. Vor beneficia de gratuitate integrală bolnavii cronici, gravidele, cei care au peste 65 de ani, dar și copiii. De o compensație de 50 la sută vor beneficia persoanele care nu au boli cronice, dar care au între 45-64 de ani. Medicii recomandă imunizarea începând cu vârsta de 6 luni.

Și în alte țări sunt în desfășurare campanii de susținere a vaccinării antigripale.

În SUA, de exemplu, CDC – Centrul de Control și Prevenirea Bolilor, care a măsurat o scădere cu 16,6 puncte procentuale a utilizării vaccinurilor în timpul sarcinii, a răspuns tendințelor cu campania „De la Sălbatic la Ușor”. Mesajul se bazează pe dovezi că cazurile intens mediatizate din ultimi ani îi îngrijorează pe oameni cu privire la eficacitatea vaccinului și că mulți oameni nu știu, de exemplu, că vaccinurile pot diminua simptomele chiar dacă nu reușesc să prevină infecțiile. După ce focus grupurile au sugerat că potențialul vaccinurilor de a reduce simptomele rezonează cu publicul larg, CDC a creat o serie de grafice despre modul în care vaccinurile împotriva gripei pot face infecțiile să treacă de la „Sălbatic la Ușoară”. Fiecare dintre grafice prezintă un animal sălbatic, cum ar fi un urs sau un leu, și un echivalent mai drăguț, mai puțin amenințător, cum ar fi o jucărie de pluș sau un pisoi.