În cadrul celui mai recent webinar, intitulat „Comunicarea eficientă și procedurizarea adecvată, măsuri complementare pentru prevenirea riscurilor de malpraxis”Ada Palea, Director General, NORD – Grupul Medical Provita, a abordat tema evenimentului prin prisma valorilor Programului CRED în Medicină, ce constituie baza unui act medical corect și ferit de orice fel de incidente. Evenimentul s-a desfășurat în data de 18 aprilie, fiind o ediție dedicată medicilor.

„Unul din aspectele care de obicei lipsește din unitățile medicale ține de comunicare, care trebuie să fie o comunicare deschisă și nu un monolog. Trebuie să existe un dialog cu pacientul”, a menționat Ada Palea, accentuând și importanța comunicării cu aparținătorii„Este esențial ca aparținătorii să fie implicați și să înțeleagă ce se întâmplă cu pacientul, pentru că suportul pe care aparținătorii îl pot oferi, mai ales în cazul unor diagnostice complicate, este de neignorat. Este esențial pentru pacient ca și aparținătorii să fie introduși în poveste și folosiți în ajutorul medicilor și a personalului medical, în sensul de a ajuta pacientul să înțeleagă și să accepte ce i se întâmplă.”

„Respectul este un alt criteriu fundamental pe care l-am identificatRespectul trebuie să se întâmple într-o relație corectă, așa cum personalul medical așteaptă respect din partea pacienților și a aparținătorilor, la fel și ei așteaptă respect din partea personalului medical.

Demnitatea nu este un privilegiu, este o normalitate. Realitatea cruntă este că, astăzi, încrederea pacienților în sistemul medical din România se află la un nivel foarte scăzut. Trebuie doar să readucem pacientului încrederea că se pot întâmpla lucruri bune și aici”, declară Ada Palea, lider dedicat îmbunătățirii relației dintre profesioniștii din domeniul sănătății și pacienți.

În continuare, Ada Palea a vorbit despre prevenție, afirmând că aceasta se află în strânsă legătură cu creșterea eficienței sistemului de sănătate: „Un pacient care este încrezător în sistem va accesa serviciile acestui sistem mult mai repede. Cu cât ajunge mai repede în sistem și cu cât are mai mare încredere în ce se întâmplă cu el ca și diagnostic, tratament, recuperare, cu atât lucrurile vor fi mai bune pentru toată lumea.”

A doua opinie medicală, un drept fundamental al pacienților

„Consider că este esențial să avem feedback de la pacienți. În experiența noastră, pacienții trebuie să aibă parte și de o a doua opinie, este absolut normal, mai ales când este vorba despre un diagnostic complicat. A doua opinie este un drept fundamental al pacienților, medicii nu ar trebui să se gândească că un pacient care cere o a doua opinie medicală este egal cu un pacient care o să ajungă în instanță sau că de acolo va apărea un proces de malpraxis.”

”În general, aproximativ 85% dintre cazurile conflictuale sunt rezolvate pur și simplu prin comunicare, pentru că de obicei sunt generate de o lipsă de comunicare.”

Ada Palea a precizat că o situație conflictuală, dacă este adresată corect din punctul de vedere al comunicării, are șanse foarte mari să nu escaladeze într-un conflict sau în apariția altor probleme.

„Faptul că îi spui pacientului despre toate riscurile pe care și le asumă în momentul în care acceptă să i se facă o procedură sau o intervenție chirurgicală, nu șterge cu buretele încrederea și optimismul de a alege o soluție medicală.”

Comunicarea este soluția pentru aplanarea conflictelor

„Soluția pentru aplanarea oricărui conflict este comunicarea onestă, deschisă, dar și cea scriptică; este absolut esențial să nu lăsăm scrisul deoparte, pentru că, până la urmă, ne confruntăm cu o creștere a numărului de procese de malpraxis în piața din România”.

___

Webinarul „CRED în Medicină”: Comunicarea eficientă și procedurizarea adecvată, măsuri complementare pentru prevenirea riscurilor de malpraxis a fost organizat în cadrul platformeiEventsMax.ro, cu suportul NORD-Grupul Medical Provita.

Programul „CRED în Medicină” susține și promovează standarde înalte de Comunicare, Respect, Etică și Demnitate în practica medicală.

Pentru mai multe informații despre Program, vizitați www.credinmedicina.ro  .