Prezentă la întâlnire, Consilierului Prezidențial Diana Loreta Păun a arătat că ”actuala criză a însemnat adaptarea la noi realități și a deschis calea către moduri mai rapide de furnizare a serviciilor medicale către pacienți. Inițiativa de astăzi este înscrisă în agenda publică și aduce un subiect de mare interes la nivel național, dar și european, generat, în ultima instanță, de criza sanitară prin care trecem și care a scos, de altfel, în evidență toate deficitele structurale, care au fost neglijate ani în șir. Cred că tot ce s-a dovedit că nu funcționează în această perioadă, ar trebui să fie pus pe niște baze corecte, iar statul trebuie să aibă o capacitate crescută de a-și proteja cetățenii. Trebuie să valorificăm la maxim toate aceste oportunități care ni s-au oferit, inclusiv această digitalizare, pe care am fost obligați să o acceptăm și să ne adaptăm contextului”.
Despre modul în care vor fi organizate, decontate și reglementate toate serviciile de telemedicină, care includ și activități complexe, dincolo de teleconsultații au discutat reprezentații Casei Naționale de Asigurări de Sănătate.
”Serviciile de telemedicină, care nu se reduc doar la teleconsultație, ci includ și teleexpertiză, telepatologie și telemonitorizare, reprezentau o urgență în România” este opinia Președintelui Casei Naționale de Asigurări de Sănătate, Adela Cojan, prezentă la dezbaterea Caspa.ro din 9 decembrie.
”Se simțea nevoia implementării acestor servicii, de ceva timp, din cauza numărului redus de medici cu care am rămas în țară și care nu mai fac față solicitărilor. Este de salutat faptul că, prin OUG nr. 196, adoptată în noiembrie, au fost definite serviciile de telemedicină, noi deja implementaserăm teleconsultația, dar suntem extrem de interesați ca, în normele de aplicare a contractului cadru pentru anul următor, să introducem și alte servicii de telemedicină, pentru că aceasta nu înseamnă numai teleconsultația, înseamnă și teleexpertiză, telepatologie și telemonitorizare. Dacă pentru teleasistență și telepatologie, precum și pentru telexpertiză, este vorba despre comunicarea la distanță între doi medici, pentru a pune la punct un diagnostic sau pentru a primi-oferi între medici sfaturi ori o a doua opinie medicală, pentru teleconsultație și teleradiologie, Casei de Asigurări îi revine obligația de a le defini, din punctul de vedere a calității profesionale, al medicilor care vor acorda aceste servicii”, a explicat Adela Cojan.
Prof. Dr. Corin Badiu, Președinte, Societatea Română de PsihoNeuroEndocrinologie, a vorbit și el despre importanța colaborării și parteneriatelor. ”Vreau să vă aduc aminte că suntem puternici împreună, adică asociațiile pacienților, specialiștii din domeniul sănătății și autoritățile implicate la nivel național realizează o contribuție la dezvoltarea acestui sistem de telemedicină”.
”Insuficiența personalului medical nu este o problemă nouă, care a venit odată cu pandemia, iar în Franța, telemedicina este de mult timp o soluție pentru a suplini numărul insuficient de personal medical specializat”, sunt câteva dintre ideile pe care Mihaela Dan, Consilier științific, Asociația Gaucher România, a ținut să le prezinte participanților, în cadrul întâlnirii Comunității Asociațiilor de Pacienți CASPA.RO.
Întâlnirile Comunității Asociațiilor de Pacienți – Caspa.ro au loc în fiecare lună și au ca principal obiectiv dezbaterea problemelor cu care se confruntă reprezentații asociațiilor de pacienți din România, dar și identificarea unor posibile soluții care să conducă la schimbări în bine pe termen lung și mai ales care să fie benefice pentru întreaga comunitate de pacienți și pentru sistemul de sănătate din România.
Comunitatea Caspa.ro este un proiect Oameni și Companii dezvoltat din iunie 2015, cu susținerea partenerilor: Alliance Healthcare România, Alphega Farmacie, Pfizer, Takeda, Regina Maria, Liamed, Angelini, Boehringer Ingelheim și Spitalul Sf. Constantin din Brașov.
Întâlnirile comunității CASPA.ro vor continua cu o nouă ediție în luna ianuarie 2021.