Prediabetul reprezintă un semnal de alarmă că vă aflați pe un drum periculos, ce poate duce la instalarea diabetului zaharat (de tip 2). Înseamnă că nivelul glucozei în sânge este mai ridicat decât în mod normal, dar nu suficient pentru a fi încadrat ca diabet.

Corpul dumneavoastră produce un hormon, insulina, care ajută la reglarea nivelului zahărului în sânge. În prediabet acest sistem nu mai funcționează corespunzător. Organismul nu mai produce suficientă insulină după ce ați mîncat, sau nu mai răspunde la insulină în mod obișnuit.

Prediabetul înseamnă și creșterea riscului de a avea un atac cerebral sau de a dezvolta o boală cardiacă. Din fericire, există metode de a reduce aceste riscuri. Luând anumite măsuri, puteți preveni transformarea prediabetului în diabet de tip 2.

Cauze și factori de risc

Prediabetul se instalează în momentul în care organismul are probleme cu insulina. Acest hormon, responsabil cu transportarea glucozei în celule, poate fi produs în cantități insuficiente, sau organismul, deși produce suficientă insulină, devine rezistent la aceasta.

Nu se știe cu exactitate ce anume produce acest dezechilibru de funcționare, dar se cunosc factorii de risc, care sunt aceeași ca și în cazul diabetului de tip 2.

Diagnosticarea

Medicul dumneavoastră decide ce fel de teste să facă pentru a diagnostica un  posibil prediabet. Ca de exemplu:

  • Testul de sânge făcut dimineața, după minim 8 ore fără mîncare. Dacă nivelul glucozei este între 100 și 125mg/dL, aveți prediabet. Dacă este peste 126mg/dL, ați putea avea diabet.
  • Testul de toleranță la glucoză. Se face tot după minim 8 ore fără mîncare. Mai întâi se testează nivelul glucozei din sânge, apoi veți bea un amestec foarte dulce. Se va testa din nou nivelul glucozei după 2 ore. Dacă acesta se situează între 140 și 199mg/dL, avți prediabet. Un nivel al glucozei de peste 200mg/dL poate fi considerat diabet.

Tratamentul

Odată diagnosticat cu prediabet, trebuie să faceți modificări serioase ale modului de viață. Medicul dumneavoastră vă va explica care sunt acestea, dar, în general, va trebui să:

  • mîncați sănătos: un dietetician sau medicul diabetolog vă poate crea un plan personal al meselor zilnice, care să vă ajute să mențineți un nivel normal de zahăr în sânge. Acest plan individual ia în considerare vîrsta dumnevoastră, starea generală de sănătate, obiceiuri alimentare, grad de mișcare fizică etc.
  • faceți mișcare: în timpul exercițiilor fizice organismul consumă mai mult zahăr, deci nivelul acestuia va scădea. De asemenea, cînd faceți mișcare nu aveți nevoie de la fel de multă insulină ca în repaos pentru a transporta glucoza. Corpul devine deci mai puțin rezistent la insulină. Pentru că în prediabet organismul nu folosește insulina în mod adcvat, scăderea rezistenței corpului la insulină este un lucru foarte bun. În general, se recomandă minim 150 de minute de activitate fizică moderată pe săptămână, adică 30 de minute timp de 5 zile. Puteți merge pe jos, cu bicicleta, alerga sau înota.
  • scădeți în greutate: dacă sunteți supraponderali și ați fost diagnosticați cu prediabet, trebuie să slăbiți. Chiar și scăderea cu 5-10% din greutatea corporală are beneficii imense și scade riscul de a dezvolta diabet de tip 2. O alimentație adecvată combinată cu un program de exerciții fizice vă poate ajuta și în procesul de slăbire.
  • luați medicamente: dacă medicul consideră că aveți un risc crescut de a dezvolta diabet de tip 2, s-ar putea să vă recomande un tratament medicamentos.